Voiko tekoälyperehdyttäjä parantaa oppimista?

Mitä on tekoälyperehdyttäjät?

Tekoälyperehdyttäjät/tekoälyopettajat on konsepti, jota olemme kehittäneet Sinun Tekoälyllä. Niiden tarkoitus on tuoda kielimallien vuorovaikutteiset hyödyt opetusmateriaaleille, joita kielimallin koulutusdatassa ei voi olla.

Tästä esimerkkinä yrityksen perehdytys. Eikö olisikin hienoa kun uuden työntekijän tullessa voitaisiin vain ohjata juttelemaan yrityksen tekoälyapurille, ja kohta uusi työntekijä tietääkin kaiken yrityksestä!

Miten testi toteutettiin?

Loimme kuvitteelliselle yritykselle perehdytysdokumentteja. Tekoälyperehdyttäjä koulutettiin dokumenteilla ja ohjeistettiin opettamaan niiden sisältö. Testissä oli mukana kaksi ryhmää, toiset itseopiskeli dokumenttien sisällön, toiset keskustelivat tekoälyperehdyttäjälle. Molemmat tekivät saman kokeen.

Ryhmä 1 -
Itseopiskelu

Ensimmäiselle ryhmälle annettiin perehdytysdokumentit, ja pyydettiin opiskelemaan ne. Sitten he tekivät kokeen.

Itseopiskelu ryhmän pisteet kokeesta 45/63

Ryhmä 2 -
Tekoälyperehdyttäjä

Toinen ryhmä keskusteli tekoälyperehdyttäjälle, jonka jälkeen he tekivät kokeen.

Tekoälyperehdyttäjä ryhmän pisteet kokeesta 56/63

24,4% Parannus oppimisessa!

Tekoälyperehdyttäjälle keskustellut ryhmä oppi 24,4% prosenttia paremmin kuin itseopiskellut ryhmä. Tulos oli huikea, sillä testissä käytetty tekoälyperehdyttäjä oli varsin yksinkertainen ja materiaalin määrä pieni. Kun sisällön määrä nousee, ennustamme että tulokset tekoälyperehdyttäjässä paranee.

Palaute mitä keräsimme opiskelijoilta oli positiivista, toistuva näkemys oli että keskustelun vuorovaikutteisuus pitää oppimisen mielenkiintoisena.